kan dah tolak REZEKI!

assalamualaikum...

setiap orang ade rezeki masing - masing , Allah da sediakan yang terbaik dan setimpal dah dengan usaha kita.
dalam mencari rezeki perlu ada keikhlasan dan kejujuran serta niat.niat tu penting.

maka terjadi satu kisah , di malam hari

"hello , cik nurul ain?"
"ye saya? siapa ni ya?"
"ok , saya dari company canPHO photography , kami pilih cik ain untuk wakil 1 kelas untuk makluman esok kami adakan sesi bergambar untuk kelas, jadi cik ain boleh la bagi tahu yang lain..bla..bla..and bla."
(lebih kurang cam tu la ayat dia)

mule-mule kiteorang ada syak wasangka jugak , jadah hape malam - malam kul 11 lebih baru nak call cakap sal bnde nih? pung pang pung pang pung pang , sampai kan da terinfo kat whole kelas kununnye jadi , si encik tu call lagi.

"hello ain , saya nak tanye boleh ? kat BP (batu pahat) ni kat mane ade tempat yang menarik yer?"
"ouh , setahu saye BP mall la kot..saye pon tak brape pasti sebenanye.."(pasal die ni memang bukan orang BP ponn!)
"ouh yeke..awak duduk dekat mane ye? jarak awak dengan BP mall ni jauh tak?""
"tak jauh jugak la , dalam 40minit, saya duduk dalam U la.."
"ouhh... saya ingatkan nak ajak awak , kot2 awak leh tolong tunjuk -tunjuk kan tempat - tempat kat sini"
"tapi sekarang dah tak boleh keluar dah , kan dah malam"
(mase tu dah kul 12 kaw tau x??)
bla..bla..bla.. conversation end.

kiteorang dah pelik , jadahnye engkaw ni ajak si ain ni klua?ni memain ke serious nih.
bla...bla..bla..bla and bla after discus itu dan ini. kami cancel sesi begambar tu.
korang boleh pikir sendiri kan , kalaw betul si encik tu ikhlas nak cari rezeki, die tak kan wat macam tu. macam tak bleh nak pikir, kan dah..ilang da rezeki kaw si encik.*ye aku tau memang rezeki tetap Allah yang bagi* . tapi korang tengok sendiri care die. dah wat orang salah paham dan tak percaya.
lagipun dunia sekarang macam - macam . sampai kite sendiri susah nak kenal pasti niat seseorang tu.


kbai.
wassalam

No comments: